معرفی کتاب به مناسبت روز شورا

 

عنوان: جايگاه شورا در معارف اسلامي 

تأليف: حجت­الاسلام والمسلمين محمدصادق غلام جمشيدي

به سفارش معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي

ناشر: شركت چاپ و نشر بين­الملل

نوبت و سال چاپ: اول / 1388ش

شمارگان: 2000نسخه

تعداد صفحات: 359ص

قيمت:55000ريال

 

از آنجايي كه انسان موجودي است اجتماعي و سعادت اخروي و دنيوي خود را در رهگذر زندگي اجتماعي جست­وجو مي­كند، براي رفع مشكلات، نيازها، اهداف و آرمان­هاي مشترك و بسياري ديگر از اشتراكات، ناچار است به تبادل آرا و تضارب افكار روي آورد. در همين راستا دين اسلام به عنوان آييني كه به سرنوشت فردي و اجتماعي و حيات دنيوي و اخروي بشر توجه كرده، براي امر شورا ارزش ويژه­اي قائل است.

كتاب جايگاه شورا در معارف اسلامي تأليف محمدصادق غلام جمشيدي بر آن است تا اهميت و ارزش شورا را در دين مبين اسلام به خواننده گوشزد كند.

نويسنده در سه بخش مهم كوشيده است كه دلايل، لزوم و اهميت شورا را در اسلام تبيين كند. در بخش اول، مفهوم مشاوره در لغت آورده شده، و بيان گشته كه مشاوره از ريشة شوراست و شور به معناي استخراج، به دست آوردن و كشف كردن است. در اين بخش مطالبي از قبيل واژه­شناسي، صفات و ويژگي­هاي مشاور، وظايف مراجعه­كنندگان، اصول مشاوره، تعاون و همكاري مشاور و مراجعه­كننده و استنباط روش­هاي مشاوره از متون اسلامي مورد بررسي قرار گرفته است.

ايشان بخش دوم كتاب را به ضرورت، حجيت و محدوديت شورا اختصاص داده و در اين بخش كوشيده تا ضرورت مشورت و اهميت آن، حجيت قول مشاورين و ملاك و معيار آن در حجيت و محدودة شورا و كاربرد آن را مورد كنكاش قرار دهد.

 در پايان اين بخش نتيجه مي­گيرد كه اولاً شورا در اسلام به عنوان جزءلاينفك حقوقي جامعه قرار داده شده است، ثانياً فطري بودن قوانين اسلام نيز خود ضرورت و اهميت آن را روشن­تر مي­كند چون شورا به شكل اسلامي آن، امري فطري و منطبق با فطرت و سرشت بشريت است و به همين دليل بهره­گيري از استعدادها و اندوخته­هاي فكري ديگران با زندگي فردي انسان گره خورده و با روح او عجين گشته است.

بخش سوم كتاب، نقش شورا در تعيين ولي امر مسلمين نام­گذاري شده است و در آن فصولي مانند دلايل مشروعيت امامت و رهبري به وسيلة شورا، دليل­هاي مشروعيت الهي ولايت پيامبر و امامان، منشأ حكومت و مبدأ مشروعيت، آيا رأي شورا براي حاكم اسلامي الزام­آور است و اعتبار رأي اكثريت در مكانيسم، مورد واكاوي و بررسي قرار گرفته است.

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.