کرسی آزاد اندیشی: تاثیر خانواده و اجتماع در تربیت نسل مهدوی

روز دوشنبه گذشته کرسی آزاد اندیشی با عنوان تاثیر خانواده و اجتماع در تربیت نسل مهدوی با حضور استاد محمد حسن زاهدی کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و تبلیغ و عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان و جمعی از طلاب و اساتید و کادر مدرسه علمیه فاطمیه بند رانزلی و تعدادی از طلاب و معاونت پژوهش مدرسه علمیه تالش در سالن اجتماعات مدرسه برگزار گردید

 نظریه طلابی که ارائه کننده مباحث بودند بطور کلی به شرح ذیل می باشد

نقش مادر در تربیت فرزند بی واسطه ترین نقش است و برای این امر عواملی لازم هست مادر باید به اهمیت نقش خود پی ببرد به این باور که در تربیت نسل مهدوی چه میزان تاثیر گذار است.یعنی باید محبوب ترین فرد نزد فرزند باشد تا فرزند از وی الگو بگیرد . طبق فرمایش خدا در آیه فبما رحمه من الله لنت لهم و.. خدا بواسطه رحمتی که در وجود شما قرار داده مردم حول شما جمع می شوند و روایات در این باره بسیار هست.

مادر باید مهدی شناس باشد تا مهدی باور و مهدی یاور تربیت کند. و از جمله عامل دیگر در تربیت دعا و توسل می باشند و آموزه های بسیاری را داریم از جمله فرمایش پیامبر اکرم (ص) که فرزند در هفت سال اول امیر و سرور است و در هفت سال دوم عبد و بنده برای تربیت و طاعت و در هفت سال سوم ملازم و و زیر و مشاور.

جامعه ، رسانه خصوصا( تلویزیون، اینترنت، موبایل)، مدارس، دانشگاهها، مساجد، کانون های پرورش فکری ، کانونهای فرهنگی و تربیتی، محتویات کتب درسی، در تربیت نسل موثرند.

موارد ذکر شده نوسط استاد در تربیت نسل مهدوینیز از قرار ذیل می باشد:

از اراده به عنوان عامل اصلی در تربیت و تکامل شخصیت افراد نام بردند.

برای تربیت و تبلیغ دین باید از هر فرصتی هر چند اندک اما مغتنم استفاده کرد

برای تبلیغ دین دنبال دعوت از نهاد یا موسسه یا شخص خاصی نباشیم بلکه خود را موظف در قبال دین در هر جایی احساس کنیم

تربیت را به دو دوره قبل و بعد از تولد میتوان تقسیم کرد که برای هر کدام آداب خاصی در دین اسلام بیان شده است

تبلیغ دین و تربیت را از سنین کودکی حتی در جمع کودکان خود یا خانواده و اطرافیان  همیشه انجام دهیم

هماهنگی بین قول و فعل در عالمان دینی ، مبلغان ، پدر و مادر و ..

آثار عجیب دعا و توسل در تربیت، ایشان فرمودند که نمازی در ظهر عاشورا خوانده می شود که از جمله فایده ان محفوظ ماندن چند نسل از انسان در مامن دین می باشد

نقش مهم خانواده در تربیت اما در مقاطع مختلف سنی و شرایط و زمان ها و مکان های مختلف تاثیر پذیری انسان ممکن هست از افراد مختلفی باشد مثلا ممکن است کسی نه از مادر بلکه از معلم بیشترین تاثیر را بگیرد.

رعایت تعادل در انجام امور دینی و عبادی مثل نماز و …و افراط و تفریط را از عوامل دوری افراد از انجام اعمال عبادی بر شمردند.

نهایتا عوامل زیادی از جمله خانواده و مدرسه دانشگاه و مراکز تربیتی و فرهنگی و نهادها ی تبلیغی و رسانه و مطبوعات و… را در تربیت نسل  و شکل دهی شخصیتی مهم بر شمردند.

 

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.