گزارش کرسی آزاد اندیشی با عنوان پوشش و منش طلبگی

با سلام و صلوات بر نبی مکرم اسلام و تسلیت بمناسبت ایام محرم گزارش کرسی آزاداندیشی مدرسه علمیه فاطمیه (س) بندر انزلی به شرح زیر می باشد:
ابتدا سه تن از طلاب به ارایه مباحثی پیرامون عنوان بحث پرداختند . در ابتدا یکی از طلاب، رفتار همراه با رافت و تواضع طلبه با افراد را لازم دانسته، بیان داشت که طلاب الگوی خود را حضرت امام بدانند که ایشان تا پایان عمر زندگی خود را مثل زندگی مردم عادی انجام می دادند مبارزه با نفس را جهاد اکبر میدانستند و روی هندوانه خود نمک پاشیده و میل می کردند تا جلوی نفس سرکش را به فرموده خویش بگیرند ، آیت الله مجتهدی تهرانی می فرمود: طلاب علوم دینی نیاز به استاد اخلاق دارند تا مبادا همزمان با آیت الله شدن طلبه، نفس هم آیت الله و بلکه آیت الله العظمی شود.
آفت علم غرور هست غرور باید کنار گذاشته شود . هر چه علم زیادتر شود یاد می گیریم نادانسته هایمان بیشتر است. و هم چنین بخل را کنار بگذاریم که بخل سبب دوری مردم از ما می شود.
در ادامه یکی دیگر از طلاب در رابطه با لزوم پوشیدن لباس مناسب با شان طلبگی و نیز عدم اختصاص حجاب به پوشش لباس مباحثی مطرح نمود.
همچنین یکی از طلبه ها این نکته را مطرح نمود که طلبه باید فراتر از حد شرع پوشیده باشد اخلاق و پوشش او علاوه بر اینکه مثل عرف جامعه هست سبب جذب دیگر افراد باشد برای او لازم است که پوشیده و آراسته باشد و در عین حال با حیا و عفیف بوده و مقتضیات اسلام را در استفاده از تنوع رنگ رعایت کند.
جناب حجه الاسلام و المسلمین دکتر صفوی استاد جلسه ضمن تسلیت بمناسبت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان فرمودند: نویسنده عرب عایشه بنت شاطی می گوید: بعد از عصر عاشورا نزدیک غروب خاتمه کار جریان جنگ که به خیام حمله کرده بودند شخصیت خاندان پیامبر ص بویژه حضرت زینب س به گونه ای برجسته و عظیم در چشمها بود که ما در هیچ تاریخی نداریم که کسانی که از بیان کوچکترین جزئیات وقایع کربلا غفلت نورزیده اند به خود چنین جرأتی ندادند که در رابطه با چهره و اندام حضرت زینب و دیگر زنان اسیر شده در کربلا مطلبی بنویسند. این بسیار مسأله مهمی است که وقتی کسی با یک خانم مواجه می شود زیبایی معنوی او برجسته باشد یا زیبایی جنسی او.
ایشان در ادامه افزودند اهل بیت فرموده اند کسانی که در حزن ما محزون و در شادی ما مسرور و در راه ما از بذل مال و جان کوتاهی ندارند آن ها منا و الینا هستند یعنی از ما هستند و عقربه زندگیشان به سمت ما هست. طلبه باید متقی باشد دنیا دورو بر همه هست باید دنیا طلب نباشیم تقوایی که ما را برساند سمت عزت امام حسین ع ایشان فرمودند هیهات منا الذله . پیامبر جهاد را به اکبر و اصغر تقسیم کردند و جهاد فرهنگی که در ضمن همین جهاد است و وظیفه طلاب است بسیار مهم است .
طلبه باید شخصیت معنوی خود را مدام ارتقا دهد و حیا یکی از ابعادی است که باید تقویت شود که نمود و ظهورش در ظاهر و پوشش یک طلبه متجلی است.
اگر منش و رفتار و پوشش وهدف انسان قرآنی باشد انسان کامل است و همه اخلاق و رفتار وی حتی این پوشش تن باید متاثر از این هدف باشد. قرآن می فرماید با بیگانه نازک صحبت نکنید با بیگانه متکبر باشید، تکبر برای زن در برابر نامحرم خوب است. انتخاب رنگ سیاه هم که در صدر اسلام بوده رنگ دور کننده هست و رنگهای دیگر جاذبند این پوشش خالص می کند عواطف زن را برای همسرش.
پس از جمع بندی مباحث مربوط به پوشش، ایشان به طلبه ها توصیه هایی نیز کردند از جمله این که عالم بودن ، آگاه بودن به مباحث روز ، داشتن اطلاعات مورد نیاز برای مشاوره و اطلاع از شبهات فضای مجازی و حقیقی و اطلاع از اینکه چه کتابهایی در دست جوانان می چرخد و داشتن نظم و برنامه ریزی در زندگی و تحصیل از اصول لازم برای طلبه است.
باید مراقب باشیم رابطه مان را با مردم حفظ کنیم اگر از مردم جدا شویم مخاطبین خود را از دست می دهیم بگذاریم همچنان بین مردم پاک باقی بمانیم.وارد رقابتهای دنیایی نشویم که مردم بد بین می شوند. روایت داریم انسانی که به هر چیزی که می بیند دل می بندد ملعون است.همچنین ایشان با اشاره به این که خوب است طلبه مثل حضرت فاطمه س و حضرت زینب س مباحثات علمی و کلاس های احکام و قران داشته باشد و در عین حال وارد کارهای غیر لازم بیرون از منزل که آفت خانواده هاست، نشوند .

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.